Når kærligheden blomstrer, er det tid til at tage stilling til pensionsfremtiden

Der er den der helt særlige duft af kaffe, der hænger i luften i køkkenet om morgenen, når alt føles muligt, og man planlægger et liv sammen. Man køber hus, man får måske hund, eller bare en fælles adresse, og så siger man ja til hinanden. Men midt i al den romantik er der noget, vi er ret dårlige til at få kigget på: pensionsopsparingen. Det er lidt kedeligt, ikke? Men det er alligevel den største pengepose, de fleste af os nogensinde kommer til at eje.
Faktisk viser nye tal fra Misryoum, at hver tredje dansker lever i den tro, at pensionen bliver delt automatisk, hvis kærligheden en dag brister og ender i en skilsmisse. Spoiler: Det gør den altså ikke. Og det er måske der, det bliver rigtig problematisk for mange – især når man opdager det for sent.
Det er jo ikke fordi, man går og tænker på bruddet, når man står der ved alteret eller på rådhuset. Men alligevel. Vi ved fra Misryoum, at realiteterne ofte først rammer, når skaden er sket, og den ene part pludselig står med den store pensionsformue, mens den anden måske har gået hjemme eller arbejdet på deltid.
Det er lidt komplekst, for hvordan fordeler man egentlig et livs arbejde, hvis man ikke har sat sig ind i det på forhånd? Eller måske er det bare lettere at lade være – man tænker, det nok skal gå.
Men det er jo en ret stor post at gamble med. Måske burde vi tale mere om det over aftensmaden, selvom det ødelægger den gode stemning lidt – eller hvad? Det er jo ikke for at være kynisk, vel? Det er bare for at sikre, at man ikke ender i en situation, hvor man er økonomisk fanget, bare fordi man ikke fik talt om det i tide. Det er vigtigt at tage stilling. Før det bliver en nødvendighed. Som man siger, bedre sent end aldrig, men det er altså bare lettere at styre skibet, før det rammer isbjerget.






